Kartlegging av rødlistede insekter ved Håkenbyfjellet i Halden

22. desember 2016

BioFokus har på oppdrag for Fylkesmannen i Østfold kartlagt den trelevende insektfaunaen innenfor et barskogsområde ved Håkenbyfjellet i Halden kommune. Området kan være aktuelt som et frivillig vern-område. 21 vindusfeller og 1 malaisetelt fanget insekter gjennom hele sommerhalvåret 2016. I tillegg ble det lett manuelt etter insekter i undersøkelsesområdet.

De rødlistede billeartene Plegaderus saucius (EN), Mycetochara obscura (VU), tiflekkvedsoppbille (Mycetophagus decempunctatus) (VU), Stagetus borealis (NT), Cacotemnus thomsoni (NT), Pseudanidorus pentatomus (NT) og Dolichus laricinus (NT), samt sommerfuglen knuskkjukemøll (EN), nebbmunnen Cixidia lapponica (NT) og murervepsen Mutilla europaea (NT) ble påvist i området.

Skogen ved Håkenbyfjellet er fattig og dominert av en halvåpen, relativt gammel furuskog stående på skrinn mark. Innimellom forekommer det eldre granskog, samt at det er noe gammel, død bjørk i deler av området. Skogen ved Håkenbyfjellet har opplagte naturverdier knyttet til gammel barskog og boreale løvtrær, og er særlig viktig for en del truede vedlevende insektarter som foretrekker slik tørr, fattig og åpen skog med forekomst av en del grov, død ved.

Rapporten kan du lese her.

SISTE NYHETER

Bli med på kurs i truede arter i brannpåvirket furuskog

Bli med på kurs i truede arter i brannpåvirket furuskog

Biofokus inviterer til kurs i truede arter knyttet til brannpåvirket furuskog i Notodden 19.-20. august 2025 Kurset vil gå gjennom skogbrann, skogøkologi, truede arter av insekter, lav og sopp og aktuelle skjøtselstiltak, med fokus på kunnskap fra Follsjå-landskapet i...

Vi trenger et kunnskapsløft for vassdragsnaturen

Vi trenger et kunnskapsløft for vassdragsnaturen

Alarmklokkene ringer stadig høyere for vassdragsnaturen. Hvor langt tør vi å strekke strikken? En oversikt NRK har laget viser at vi har over 1 430 små vannkraftverk i Norge – og flere skal det bli. 220 nye små kraftverk er under planlegging eller utbygging i elevene....